Podczas szkoleń Rodzice dowiedzą się jak rozpoznawać symptomy zachowawcze u dzieci które miały kontakt z używkami, a także wyjaśnią jak radzić sobie w różnych trudnych sytuacjach. Spotkania rozwijają umiejętności wychowawcze rodziców oraz pomagają wpłynąć prawidłowy rozwój dziecka i funkcjonowanie rodziny. Wszystkie spotkania mają charakter seminaryjno-warsztatowy i są przygotowywane z naciskiem na Państwa indywidualne sugestie.
1. Narkotyki i inne środki psychoaktywne popularne wśród młodzieży.
Cel programu:
- ograniczenie inicjowania używania substancji psychoaktywnych – tytoniu, alkoholu, narkotyków
- ograniczenie rozwoju intensywności używania, tj. przejścia od fazy używania eksperymentalnego do fazy używania problemowego
Tematyka zajęć:
- Informacje na temat kwestii psychologicznych i społecznych związanych z dojrzewaniem
- Informacje na temat narkotyków, używanie substancji psychoaktywnych jako element eksperymentalnych zachowań ryzykownych młodzieży
- Wpływ i rola rodziny w okresie dojrzewania
- Rozpoznania w zachowaniu młodocianego symptomów zażycia przez niego określonego środka psychoaktywnego oraz trybu postępowania z nim w fazie eksperymentowania oraz uzależnienia.
- Rozmowa z młodocianym sięgającym po środki psychoaktywne.
- Prawne, pedagogiczne i psychologiczne możliwości oddziaływania na młodocianego uzależnionego
- Rozwój autonomii i tożsamości u nastolatków
- Konflikt pokoleń i konieczny rozwój rodziny
- Asertywność rodziców, wyznaczanie w rodzinie jasnych granic w zakresie używania substancji psychoaktywnych.
2. Zachowania autodestrukcyjne u dzieci i młodzieży.
- Zachowania autodestrukcyjne u dzieci i młodzieży (przyczyny, stopień zagrożenia życia)
- Formy samookaleczeń, wpływ otoczenia, cechy charakterystyczne, czynniki kulturowe.
- Diagnoza i interpretacja samookaleczenia (przypadki, omówienie)
- Geneza zachowań autodestrukcyjnych. (szkoła, rodzina, otoczenie, cechy indywidualne)
- Funkcje zachowań autodestrukcyjnych, emocje, które towarzyszące osobom dokonującym samookaleczeń.
- Diagnoza suicydalna. Zespół presuicydalny Ringela. Gesty samobójcze, samobójstwa rozszerzone, ocena ryzyka, praktyczne wskazówki. Czynniki zwiększonego ryzyka samobójstwa, sygnały ostrzegawcze. (ćwiczenie praktycznych umiejętności)
- Interwencja wobec osoby zagrożonej samobójstwem. Myśli a intencje. Ocena ryzyka.
- Plan interwencji kryzysowej. Interwencja na poziomie szkoły, działania profilaktyczne.
- Czynniki ochronne – omówienie
- Podsumowanie. Panele dyskusyjny.
3. Jak motywować dziecko do nauki – rola opiekuna.
- Motywacja dziecka:
- definicja motywacji
- motywacja wewnętrzna i zewnętrzna
- reguły i metody motywowania.
- Typowe błędy, popełniane przez rodziców:
- nadmierna kontrola
- zbyt wysokie wymagania
- brak zainteresowania rodziców nauką dziecka
- Wskazówki, które można wykorzystać w pracy z własnym dzieckiem:
- optymalne warunki nauki
- docenianie osiągnięć ucznia
- wiara we własne możliwości – wspieraj ale nie wyręczaj
- proste ćwiczenia zwiększające szybkość uczenia się dziecka.
4. Przemoc i Agresja.
- Czym jest agresja/przemoc?
- Powody zachowań agresywnych.
- Wyzwania i problemy okresu dojrzewania,(problematyka dorosłości dla starszych klas),
- Potrzeby społeczne nastolatka a przemoc;
- Straty rozwojowe będące konsekwencją używania przemocy dla sprawców, ofiar i obserwatorów.
- konstruktywne reakcje na przemoc, asertywne reakcje na sygnały agresji.
- Diagnoza możliwych typów reakcji na agresję, modyfikowanie postaw wobec agresji, umiejętności komunikacyjne, negocjacyjne.
- Ukazanie prawidłowych wzorców poprzez osobowość rodzica.
- Uzmysłowienie błędów, praw oraz obowiązków rodzica.
5. Cyberprzemoc czyli rzeczywiste zagrożenie wirtualnego świata.
- Uzależnienie od komputera jako forma uzależnień behawioralnych- przebieg, diagnoza, zagrożenia.
- Przyczyny uzależnień behawioralnych.
- „Kultura sypialniana” jako czynnik ryzyka uzależnienia od internetu .
- Praktyczne rozróżnienie zachowań o charakterze przemocy i agresji rówieśniczej- podstawy teoretyczne rozumienia cyberprzemocy.
- Cyberprzemoc i jej formy:
- cyberbulling, cyberstalking, cyberharesmennt
- stalking
- happy slapping
- sexting
- boylove
- Cechy przemocy online.
- Klasyfikacja karna cyberprzestępstw.
- Diagnoza cyberproblemów u dzieci.
- Sposoby na prywatność online.
- Zasady bezpiecznego korzystania z cybeprzestrzeni.
- Podsumowanie i zakończenie.
6. Problematyka uzależnień – alkohol, nikotyna
- Definicja pojęcia – uzależnienia
- Rodzaje uzależnień
- Przyczyny sięgania po środki odurzające z perspektywy dorosłych oraz młodzieży
- Symptomy świadczące o uzależnieniu nastolatków
- Rozwój kompetencji wychowawczych w zakresie komunikacji z dzieckiem.
- Działania rodziców oraz kompetencje w sytuacji uzależnienia dziecka
- Rola placówek i instytucji świadczących pomoc w sytuacji uzależnienia – GKRPA – Monar – Ośrodki leczenia uzależnień
- Pytania i odpowiedzi. Wymiana doświadczeń
7. Rola wychowania w procesie rozwoju dzieci
- Potrzeby społeczne nastolatka – wyzwania i problemy okresu dojrzewania – kwestie psychologiczne i społeczne
- Postawy rodzicielskie oraz style wychowawcze (charakterystyka)
- Rozwój autonomii i tożsamości u nastolatków – Typowe błędy popełniane przez rodziców w kontaktach z dzieckiem
- Diagnoza i interpretacja zachowań dziecka (szkoła, rodzina, otoczenie, cechy indywidualne)
- Konflikt pokoleń i konieczny rozwój rodziny ( Ukazanie prawidłowych wzorców poprzez osobowość rodzica)
- Wskazówki, które można wykorzystać w pracy z własnym dzieckiem
- Wymiana doświadczeń