1. Budowanie zespołu – tworzenie warunków pracy dla członków zespołów interdyscyplinarnych i grup roboczych
Cel szkolenia: Uzyskanie wiedzy z zakresu budowania zespołu, efektywnej pracy zespołowej oraz tworzenia warunków współpracy. Przekazanie praktycznych umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz określania ról członków zespołu niezbędnych do jego efektywnego działania.
- Komunikowanie się w grupie.
- Podstawowe zasady komunikowania werbalnego.
- Aktywne i skuteczne słuchanie.
- Retoryka – umiejętność mówienia.
- Podstawowe zasady komunikowania niewerbalnego.
- Zgodność ciało – słowa.
- Bariery komunikacyjne.
- Podstawy efektywnej pracy zespołowej.
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.
2. Praktyczne aspekty pracy Zespołów Interdyscyplinarnych oraz Grup Roboczych
Cel szkolenia: Omówienie podstawowego zakresu zadań i obowiązków pracy w ZI oraz GR. Przekazanie praktycznych metod koordynowania procedury NK oraz roli OPS w działaniach ZI.
- Trudności w funkcjonowaniu Zespołu Interdyscyplinarnego i Grup Roboczych.
- Ustawowe zadania ZI i GR:
- zadania wynikające z ustaw i rozporządzeń
- zadania wynikające z:
- Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie
- Kiedy Regulamin działania ZI utrudnia pracę – praktyczne wskazówki tworzenia regulaminu ZI
- Zaangażowanie członków ZI i GR?
- Zaangażowanie Służb w uruchamianie procedury NK
- Wymiana informacji pomiędzy Służbami – co nam wolno?
- Kontakt członków ZI i GR z:
- osobą doznającą przemocy
- osobą stosującą przemoc
- Prowadzenie skutecznej rozmowy z osobą dotkniętą przemocą w rodzinie oraz ze sprawcą przemocy w rodzinie.
- Oddziaływanie na osobę stosującą przemoc w rodzinie, który nie przychodzi na wezwania.
- Budowa i funkcjonowanie Zespołu Interdyscyplinarnego oraz Grup Roboczych pod kątem zapisów Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie:
- komunikowanie się w grupie
- bariery komunikacyjne
- podstawy efektywnej pracy zespołowej
- moja rola w zespole
- rola lidera
- Skuteczny ZI i GR w myśl Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie i Rozporządzenia w sprawie procedury NK.
- Praktyczne elementy związane z procedurą „Niebieskie Karty” – Uruchamianie procedury:
- przesłanki wdrożenia procedury NK – czy przypuszczenie wystarczy, czy trzeba mieć dowody?
- terminy
- podmioty uprawnione do realizacji procedury NK
- prawidłowe wypełnienie Niebieskiej Karty część A – jako podstawa skutecznych oddziaływań przeciwprzemocowych
- zakończenie procedury NK:
- przesłanki merytoryczne
- dokumentowanie
- Odpowiedzialność karna członków ZI i GR oraz Służb za zaniechanie działań.
- Rola OPS w koordynacji działań Zespołu Interdyscyplinarnego:
- organizacja obsługi administracyjno-technicznej ZI
- system przechowywania danych wrażliwych
- finansowania ZI – źródła
- Współpraca OPS z ZI i innymi Służbami.
- Diagnoza sytuacji rodziny z problem przemocy:
- Potrzeby i zasoby:
- w oparciu o wymianę informacji, jakimi dysponują poszczególni przedstawiciele instytucji
- w oparciu o samą informacje uzyskane od rodziny.
- Plan pomocy:
- zdefiniowanie celów
- ustalenie priorytetów
- określenie warunków realizacji
- podział zadań zgodnie z uprawnieniami i kompetencjami poszczególnych Służb
- realizacja działań
- Potrzeby i zasoby:
- Bezpieczne pozyskiwanie i przetwarzanie danych osobowych przez ZI/GR w świetle obowiązujących przepisów:
- system przetwarzania danych osobowych przez zespół interdyscyplinarny i grupy robocze
- zasady gromadzenia i przechowywania dokumentacji tworzonej przez ZI i GR
- przesłanki udostępniania danych osobowych z zasobów
- współpraca ZI i GR z innymi organami i instytucjami w świetle ochrony danych
- ZI i GR, a administrator danych osobowych
- przebieg procesu przetwarzania danych osobowych
- Współpraca ZI i GR z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji.
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.
3. Realizacja procedur przeciwdziałania przemocy w rodzinie – przegląd zagadnień
Cel szkolenia: Poszerzenie wiedzy i umiejętności z tematu realizacji procedury przeciwdziałania przemocy rodzinie. Wypracowanie prawidłowych metod w oparciu o analizę przypadku.
- Przemoc w rodzinie w ujęciu psychologicznym i prawnym.
- Diagnoza przemocy w relacjach rodzinnych – przemoc wobec dzieci, dorosłych, osób starszych, niepełnosprawnych.
- Rola i zadania Zespołów Interdyscyplinarnych i Grup Roboczych.
- Narzędzia prawne w dyspozycji członków ZI/GR.
- Procedura „Niebieskie Karty” – trudności ZI/GR w zakresach:
- przesłanek do wszczęcia procedury
- przebiegu procedury
- przesłanek do zakończenia procedury
- formularzy NK
- Praca w oparciu o przypadek rodziny z problemem przemocy:
- analiza przypadku
- planowanie przebiegu interwencji z uwzględnieniem posiadanych zasobów
- dyskusja wyników
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.
4. Sprawca i ofiara przemocy w środowisku młodzieży
Cel szkolenia: Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozy środowiska pod kątem przemocy wśród młodzieży, przeciwdziałania i neutralizowania eskalacji przemocy.
- Zjawisko przemocy – diagnoza i omówienie.
- Procedura postępowania instytucji w razie ujawnienia na jej terenie działania występowania przemocy.
- Procedury pozwalające na przeciwdziałanie eskalacji tego zjawiska.
- Rozmowa z ofiarą, sprawcą, świadkiem przemocy.
- Wypracowanie metod pozwalających wzmocnić i chronić ofiarę przemocy.
- Wypracowanie schematów pozwalający neutralizować sprawcę przemocy.
- Tworzenie przestrzeni społecznej wolnej od przemocy – metody postępowania.
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.
5. Aktualne procedury postępowania interwencyjnego osób realizujących zadania w zakresie zapobiegania i zwalczania przemocy
Cel szkolenia: Zdobycie wiedzy z zakresu aktualnych procedur postępowania interwencyjnego. Wypracowanie praktycznych metod współpracy osób i instytucji w zakresie przeciwdziałania przemocy.
- Interwencja kryzysowa ukierunkowana na pomoc:\
- cechy interwencji kryzysowej
- przykładowy (sześcioetapowy) model interwencji kryzysowej w R.K. James’a i B.E. Gillilanda’a
- różnice między interwencją a pomocą.
- Zespoły Interdyscyplinarne:
- budowanie zespołu interdyscyplinarnego (art. 9 Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie)
- dokumentowanie działań (omówienie druków A,B,C,D Niebieskiej Karty, wzory protokołów i niezbędnej dokumentacji)
- Współpraca zespołu interdyscyplinarnego w prewencji i zatrzymywaniu przemocy w rodzinie – omówienie wybranych zagadnień:
- postępowanie pracowników socjalnych w sytuacji interwencji związanej z przemocą w rodzinie ze szczególnym uwzględnieniem art. 12 Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie:
- postępowanie w sytuacji powzięcia informacji o podejrzeniu występowania przemocy w rodzinie
- procedura odebrania dziecka w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia
- zadania funkcjonariuszy Policji w sytuacji uzyskania informacji o występowaniu przemocy w rodzinie:
- obowiązki w trakcie przeprowadzania interwencji
- rola dzielnicowego w prowadzonej procedurze Niebieskiej Karty
- zadania przedstawicieli oświaty w sytuacji uzyskania informacji o występowaniu przemocy w rodzinie:
- schemat działań
- formy wsparcia dla dzieci z rodzin uwikłanych w przemoc
- postępowanie pracowników ochrony zdrowia w sytuacji uzyskania informacji o przemocy w rodzinie:
- działania interwencyjne
- zaświadczenie lekarskie o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie
- komisje rozwiązywania problemów alkoholowych w procedurze Niebieskiej Kart:
- zobowiązanie do leczenia w sytuacji gdy osoba stosująca przemoc nadużywa alkoholu
- postępowanie pracowników socjalnych w sytuacji interwencji związanej z przemocą w rodzinie ze szczególnym uwzględnieniem art. 12 Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie:
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.
6. Jak skutecznie oddziaływać na osobę stosującą przemoc
Cel szkolenia: Zdobycie kompetencji potrzebnych do zdecydowanego i spokojnego wpływania na osobę stosującą przemoc aby nakłonić ją do zmiany zachowania. Uzyskanie wiedzy i umiejętności rozpoznawania i obrony przed manipulacjami stosowanymi przez sprawców oraz zrozumienia przyczyn stosowania przemocy.
- Metody diagnozy zachowań przemocowych.
- Związki występujące pomiędzy przemocą w rodzinie, a uzależnieniami.
- Problem władzy i kontroli. – Typy sprawców. Techniki neutralizacji, manipulacji stosowane przez sprawców, sposoby radzenie sobie.
- Interwencja wobec osoby stosującej przemoc od pracy korekcyjno – edukacyjnej.
- Sankcje wobec osób stosujących przemoc w rodzinie – środki zapobiegawcze.
- Praca z osobą stosującą przemoc.
- Komunikacja w pracy z osobą stosującą przemoc.
- Cele pracy z osobą stosującą przemoc.
- Plan bezpieczeństwa zapobiegającego stosowaniu przemocy.
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.
7. Przemoc wobec dziecka w domu i w szkole jako przyczyna zachowań agresywnych
Cel szkolenia: Zdobycie wiedzy z zakresu rozpoznawania przemocy stosowanej wobec dziecka. Uzyskanie umiejętności pomocy i pracy w przypadku rozpoznania stosowania przemocy wobec nieletniego lub przez nieletniego.
- Przemoc w rodzinie wobec dziecka:
- Rodzaje przemocy wobec dziecka:
- zaniedbanie
- przemoc fizyczna
- przemoc emocjonalna
- wykorzystanie seksualne
- Rola szkoły w rozpoznawaniu symptomów krzywdzenia dziecka i przeprowadzaniu interwencji.
- Diagnoza poszczególnych rodzajów przemocy na podstawie:
- zachowania dziecka
- wypowiedzi dziecka
- obrazu dziecka na tle klasy
- Zachowania i wypowiedzi rodziców dziecka lub jego prawnych opiekunów.
- Uruchamianie procedury Niebieskiej Karty:
- rola rodziców w procedurze
- opiekun faktyczny – reprezentant dziecka w procedurze „Niebieskie Karty”
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna dziecku krzywdzonemu
- rodzic ochraniający dziecko wsparcie czy przeszkoda?
- jak rozmawiać z rodzicami stosującymi przemoc wobec dziecka?
- wdrażać procedurę czy nie? – Odpowiedzialność karna pedagoga, nauczyciela, wychowawcy
- uczestnictwo przedstawiciela szkoły w Zespole Interdyscyplinarnym i Grupie Roboczej – czy warto?
- Rodzaje przemocy wobec dziecka:
- Komunikowanie się z dzieckiem doznającym przemocy: Jak ważny jest pierwszy kontakt – czy ktoś wie?
- kto powinien to robić?
- gdzie powinien to robić?
- jak powinien to robić?
- empatia
- słuchanie
- słuchanie – bariery
- ekspresja werbalna – zasady
- rozwiązywanie problemów
- mówienie „NIE”
- Mobbing rówieśniczy.
- czym jest mobbing rówieśniczy?
- rodzaje mobbingu rówieśniczego
- jak rozpoznać ofiarę mobbingu?
- jak rozpoznać sprawcę mobbingu?
- skąd bierze się mobbing w szkole?
- utrwalanie mobbingu
- przeciwdziałanie mobbingowi wśród uczniów – rola nauczyciela, wychowawcy, pedagoga
- Cyberbullying – Cyberprzemoc.
- co różni cyberprzemoc od tradycyjnego zastraszania?
- formy cyberprzemoc
- jak uchronić się przed cyberprzemoc?
- gdzie szukać pomocy?
- przeciwdziałanie cyberprzemocy wśród uczniów – rola nauczyciela, wychowawcy, pedagoga
- Nowe zjawiska – czy aż takie nowe?
- happy slapping
- sexting
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.
8. Rozpoznawanie symptomów doznawania przemocy. Symptomy doznawania przemocy u dzieci w młodszym wieku szkolnym i przedszkolnym
Cel szkolenia: Zdobycie wiedzy z tematu doznawania przemocy wobec dzieci. Uzyskanie umiejętności w zakresie rozpoznawania symptomów przemocowych, działań rodziców i opiekunów w pracy oraz komunikacji z dzieckiem krzywdzonym.
- Przemoc w rodzinie wobec dziecka:
- rodzaje przemocy wobec dziecka
- zaniedbanie
- przemoc fizyczna
- przemoc emocjonalna
- wykorzystanie seksualne
- Rozpoznawanie symptomów krzywdzenia dziecka i przeprowadzaniu interwencji.
- Diagnoza poszczególnych rodzajów przemocy na podstawie:
- zachowania dziecka
- wypowiedzi dziecka
- obrazu dziecka na tle klasy
- zachowania i wypowiedzi rodziców dziecka lub jego prawnych opiekunów
- uruchamianie procedury Niebieskiej Karty
- Rola rodziców w procedurze:
- opiekun faktyczny – reprezentant dziecka w procedurze „Niebieskie Karty”
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna dziecku krzywdzonemu
- opiekun faktyczny – reprezentant dziecka w procedurze „Niebieskie Karty”
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna dziecku krzywdzonemu
- rodzic ochraniający dziecko wsparcie czy przeszkoda?
- jak rozmawiać z rodzicami stosującymi przemoc wobec dziecka?
- wdrażać procedurę czy nie? – Odpowiedzialność karna pedagoga, nauczyciela, wychowawcy
- uczestnictwo przedstawiciela szkoły w Zespole Interdyscyplinarnym i Grupie Roboczej – czy warto?
- Komunikowanie się z dzieckiem doznającym przemocy:
- jak ważny jest pierwszy kontakt – czy ktoś wie?
- kto powinien to robić?
- gdzie powinien to robić?
- jak powinien to robić?
- empatia
- słuchanie
- słuchanie – bariery
- ekspresja werbalna – zasady
- rozwiązywanie problemów
- mówienie „NIE”
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.
9. Symptomy doznawania przemocy u dzieci w młodszym wieku szkolnym i przedszkolnym – program rozszerzony
Cel szkolenia: Nabycie umiejętności diagnozowania w rodzinie problemu przemocy wobec dzieci. Nabycie umiejętności komunikowania się z dzieckiem z rodziny w której występuje przemoc oraz rodziny z problemem alkoholowym.
- Sytuacja prawna dziecka a przemoc.
- Dziecko krzywdzone w rodzinie:
- przemoc wobec dzieci
- formy krzywdzenia
- dziecko jako świadek i ofiara przemocy
- Dziecko w rodzinie z problemem alkoholowym.
- Dziecko w relacji z rodzicem – sprawcą przemocy i rodzicem ochraniającym.
- Komunikowanie się z dzieckiem.
- Specyfika interweniowania w sytuacji gdy rodzice stosują przemoc wobec dzieci.
- Specyfika prowadzenia procedury Niebieskiej Karty w sytuacji przemocy wobec dzieci.
- Specjalista pracujący na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie:
- trauma specjalisty
- współpraca w zespołach interdyscyplinarnych jako metoda zwiększająca skuteczność i zapobiegająca wypaleniu zawodowemu
- Wpływ krzywdzenia na przyszłe funkcjonowanie społeczne dziecka.
- Praktyczne aspekty pomocy dziecku doświadczającemu przemocy.
- Wymiana doświadczeń – dobre skuteczne praktyki.
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.
10. Sprawca i ofiara przemocy – jak rozmawiać
Cel szkolenia: Wyposażenie uczestników w konkretna wiedzę, kompetencje oraz umiejętności jak rozpoznawać sprawców i ofiary przemocy (nie tylko domowej). Przekazanie metod rozmowy ze sprawcą i ofiarą przemocy. Omówienie schematów pomocy w przypadku występowania przemocy.
- Przemoc – informacje ogólne.
- czym jest przemoc?
- rodzaje przemocy
- cykliczność przemocy
- dynamika rozwoju przemocy domowej
- Sprawca
- kim jest osoba stosująca przemoc?
- mechanizmy psychologiczne sprawcy
- cechy charakterystyczne
- Świat przeżyć” sprawcy
- pierwsza rozmowa ze sprawcą
- Ofiara
- kim może być ofiara – portret:
- dziecko jako ofiara przemoc
- kobieta jako ofiara przemocy
- mężczyzna jako ofiara przemocy
- zasady uwikłania ofiary przez sprawcę
- pierwsza rozmowa z ofiara przemocy
- kim może być ofiara – portret:
- Pomoc i interwencja
- budowanie strategii postępowania w sytuacji przemocy domowej
- budowanie strategii pomocy, współpraca z policją, instytucjami pomocowymi dla ofiar przemocy
- perspektywy pracy z rodzina dotknięta przemocą domową
- zasady interwencji wobec sprawcy przemocy
- zasady kontaktu wobec ofiary przemocy
- elementy prawa
- współpraca z instytucjami
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.
11. Rola Przewodniczących Zespołów Interdyscyplinarnych – kierowanie Zespołem
Cel szkolenia: Poszerzenie wiedzy i zdobycie nowych umiejętności w pracy na stanowisku Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego. Omówienie planu wewnętrznego i zewnętrznego. pracy.
- Zadania Gminy w świetle Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie- przegląd zagadnień.
- Interpretacje przepisów regulujących:
- procedurę „Niebieska Karta”
- postępowanie z nieletnim sprawcą
- zagadnienie ochrony danych osobowych
- współpracę ZI z innymi służbami pomocowymi (asystenci rodzin, sąd, policja itp.)
- procedurę odebrania dziecka
- Kontrola zewnętrzna:
- kto i w jakim zakresie może kontrolować OPS w obszarze realizacji Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
- typy kontroli
- obowiązki dokumentacyjne
- nadzór nad realizacją zadań
- Teczka dokumentacji – przegląd i omówienie.
- Przewodniczący vs Zespół?
- Trening umiejętności przewodniczącego:
- praca na osobistym potencjale. Jak zarządzać, a nie rządzić?
- konstruowanie i wyznaczanie celów
- trening zarządzania czasem
- Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej- o aktualnym stanie i kierunku zmian.
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.
12. Kontrola i ochrona danych osobowych
Cel szkolenia: Przekazanie praktycznej wiedzy i umiejętności w zakresie pozyskiwania, przechowywania i przetwarzania dokumentacji Ośrodków Pomocy Społecznej. Ochrona Danych Osobowych pod kątem praktyki oraz kontroli.
- Obowiązki nakładane na OPS przez Ustawę o ochronie danych osobowych.
- Zagadnienia prawne związane z Ustawą.
- Rozwiązania pomocne podczas budowania systemów bezpieczeństwa informacji.
- Wytyczne odnośnie zabezpieczeń w poszczególnych obszarach organizacji.
- Przygotowanie do przeprowadzenia procedury kontroli wewnętrznej ODO i sprawozdawczości.
- Przygotowanie merytoryczne do weryfikacji i aktualizacji Polityki Bezpieczeństwa Informacji – praktyczne aspekty tego zadania, najczęstsze błędy i uchybienia
- Procedura analizy i oceny w kontekście nowego statusu ABI w jednostce.
- Omówienie zagadnienia pod kątem zgłaszania zbiorów do GIODO przez OPS.
- Przedstawienie zmian dotyczących nowych zadań ABI (inspektora ds. Ochrony Danych Osobowych), które będą obowiązywały od maja 2018 roku w tym zagadnienia dotyczące obowiązku wyznaczenia Inspektora Ochrony Danych Osobowych w każdej jednostce DPS, OPS czy PCPR
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.
13. Grupy Robocze – praktyczne aspekty pracy
Cel szkolenia: Uzyskanie wiedzy i umiejętności praktycznych niezbędnych w pracy jako członek Grupy Roboczej. Omówienie zakresu zadań i obowiązków pod kątem merytorycznym i prawnym.
- Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – budowanie i funkcjonowanie grup roboczych.
- Procedura Niebieskiej Karty – zasady wszczęcia procedury. Najczęściej popełniane błędy.
- Kompetencje i zadania członków Grup Roboczych.
- Warsztat pracy z osobą doświadczającą przemocy – sposoby prowadzenia rozmowy ze sprawcą i ofiarą przemocy przez członków Grup Roboczych.
- Tworzenie Indywidualnego Planu Pomocy – praktyka.
- Jak skutecznie oddziaływać na osobę stosującą przemoc – omówienie skutecznych metod.
- Zakończenie Procedury Niebieskiej Karty- aspekty prawne.
- Interwencja członków grup roboczych w sytuacji przesłanek popełnienia przestępstwa / znęcania się.
- Dokumentacja – omówienie gotowych wzorów.
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.
14. Praca z trudnym klientem
Cel szkolenia: Przekazanie kompleksowej wiedzy oraz praktycznych metod pracy w kontakcie z trudnym klientem. Wypracowanie metod radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym.
- Ćwiczenia integracyjne, otwierające, analiza zasobów osobistych.
- Ćwiczenie praktycznego zastosowania metod wspomagających kontakt z klientem.
- Psychologia komunikacji interpersonalnej:
- warunki skutecznej komunikacji
- komunikacja w relacji niesienia skutecznej pomocy
- Asertywność w teorii i praktyce – ćwiczenie umiejętności.
- Praca „na przypadkach- m.in. klient chory psychicznie, klient agresywny i wzbudzający lęk, klient w kolizji z prawem:
- charakterystyka profili klientów
- podłoże zachowań roszczeniowych, wzburzenia, agresja
- metody oddziaływania na klientów- ćwiczenie umiejętności
- Kontakt z klientem uzależnionym – motywowanie, procesy zmianowe, rozmowa.
- Trening antystresowy:
- analiza źródeł stresu
- ćwiczenia relaksacyjne
- panowanie nad lękiem
- grupa wsparcia w środowisku pracy
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.
15. Przemoc seksualna
Cel szkolenia: Zdobycie wiedzy dotyczącej zagadnienia przemocy seksualnej. Przekazanie praktycznych umiejętności merytorycznych oraz prawnych potrzebnych w rozpoznaniu i pomocy osobie narażonej na ten rodzaj przemocy.
- Przemoc, a agresja- omówienie różnic.
- Przemoc wobec dziecka – definicja.
- Charakterystyka zachowań przemocowych – jak rozpoznać przemoc.
- Profil dziecka jako ofiary oraz profil sprawcy przemocy – charakterystyka.
- Rodzaje przemocy stosowanej wobec dzieci.
- Przemoc seksualna – charakterystyka
- Przejawy stosowania przemocy wobec dziecka – klasyfikacja czynów.
- Regulacje prawne w kontekście stosowania przemocy seksualnej wobec dziecka.
- Pierwsze symptomy – rozpoznawanie przejawów doświadczania przemocy?
- Jak reagować? – interwencja Służb Pomocowych w sytuacji stosowania przemocy wobec dziecka.
- Rozmowa z dzieckiem dotkniętym przemocą seksualną. Omówienie sposobów komunikacji z dzieckiem.
- Negatywne skutki doświadczania przemocy.
- Panel dyskusyjny – podsumowanie szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów.